TYT MATEMATİK
HIZLANDIRILMIŞ KONU ANLATIMI
Temel Kavramlar
Bu yazımda konumuz
matematikte temel kavramlar. Rakam (Matematiğin Alfabesi): 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6,
7, 8, 9 gibi tek haneli sembollere rakam denir.
10 tane rakamımız vardır ve sayıları
yazmak için rakamları kullanırız. Rakamları Türkçedeki harflere benzetebiliriz.
Nasıl harfleri kullanarak kelimeler oluşturuyorsak Matematikte de rakamları
kullanarak sayıları oluştururuz.
Sayı: Rakamların tek başlarına veya bir çokluk oluşturacak şekilde bir araya
gelmesiyle oluşan ifadelere sayı denir.
Sayı Kümeleri
1. Sayma Sayıları Kümesi: { 1, 2, 3, 4, 5, 6, … } kümesine sayma sayıları denir ve bu
kümenin her birine sayma sayısı denir. Sayma sayıları kümesi “S” sembolü ile
gösterilir.
2. Doğal Sayılar Kümesi: {0, 1, 2, 3, 4, 5, … } kümesine doğal sayılar kümesi ve bu
kümenin her bir elemanına doğal sayı denir. Doğal sayılar kümesi “N” sembolü
ile gösterilir.
3. Tam Sayılar Kümesi: { …,-3, -2, -1, 0,1, 2, 3,… } kümesine tam sayılar kümesi
denir ve bu kümenin her bir elemanına tam sayı denir. Tam sayılar kümesi “Z”
sembolü ile gösterilir. Tam sayılar 3’e ayrılır.
a) Pozitif Tam Sayılar: Sıfırdan büyük (sıfırın sağında olan) sayıların
oluşturduğu kümeye pozitif tam sayılar kümesi denir ve bu kümenin her bir
elemanına pozitif tam sayı denir.Pozitif tam sayılar kümesi “Z+ sembolü ile gösterilir.
Z+ = {1, 2, 3, …… }
b) Negatif Tam Sayılar: Sıfırdan küçük (sıfırın solunda olan) sayıların
oluşturduğu kümeye negatif tam sayılar kümesi denir ve bu kümenin her bir
elemanına negatif tam sayı denir.Negatif tam sayılar kümesi “Z-” sembolü ile
gösterilir.
Z– = {…,-3, -2, -1 }
4. Rasyonel Sayılar: a ve b birer tam sayı ve b≠0 olsun. a/b şeklinde
yazılabilen sayıların oluşturduğu kümeye rasyonel sayılar kümesi bu kümenin her
bir elemanına rasyonel sayı denir. Rasyonel sayılar kümesi “Q” sembolü ile
gösterilir.
5. İrrasyonel Sayılar: Rasyonel olmayan sayılara yani iki tam sayının bölümü
şeklinde yazılamayan sayıların kümesine irrasyonel sayılar denir. İrrasyonel
sayılar kümesinin her bir elemanına irrasyonel sayı denir. İrrasyonel sayılar
kümesi “I” sembolü ile gösterilir.
6. Reel (Gerçek, Gerçel) Sayılar
Kümesi: Rasyonel sayılar kümesi ile irrasyonel sayılar
kümesinin birleşmesiyle oluşan kümeye reel sayılar kümesi denir ve bu kümenin
her bir elemanına reel sayı denir. Reel sayılar kümesi “R” sembolü ile
gösterilir.
Tek
ve Çift Tam Sayılar
·
Çift Tam Sayı: Birler
basamağında 0, 2, 4, 6, 8 rakamlarından herhangi biri olan sayılara çift tam
sayı denir.
·
“n” tam sayı olmak üzere
çift tam sayıları “2n” ile gösterebiliriz. Çift tam sayılar kümesi
{………,-4,-2, 0, 2, 4,……….., 2n, …….. } şeklinde
gösterilir.
·
Tek Tam Sayı: Birler
basamağında 1, 3, 5, 7 rakamlarından herhangi biri olan sayılara tek tam sayı
denir.
·
“n” tam sayı olmak üzere
tek tam sayılar “2n-1” ile gösterebiliriz.
{…………,-5, -3, -1, 1, 3, 5, …….., 2n-1, …….. }
şeklinde gösterilir.
Tek
ve Çift Tam Sayılar Arasındaki İşlemler
Ç=Çift tam sayı , T=Tek tam sayı olmak üzere
1) İki çift tam sayının toplamı ve farkı daima çift
tam sayıdır.
Ç + Ç = Ç, Ç- Ç = Ç dir.
2) İki tek tam sayının toplamı ve farkı daima çift
tam sayıdır.
T + T = Ç, T- T = Ç dir.
3) Bir çift tam sayı ile bir tek tam sayının toplamı
ve farkı daima tek tam sayıdır.
T + Ç = T, T- Ç= T dir.
4) İki veya daha fazla tam sayıdan en az biri çift
tam sayı ise çarpımları daima çift tam sayıdır.
Ç . Ç = Ç
T . Ç = Ç dir.
5) İki veya daha fazla tek tam sayının çarpımı daima tek
tam sayıdır.
T . T = T dir.
6) Tek tam sayıların veya çift tam sayıların bölümü
için kesin yargılarda bulunulamaz.
·
Tek veya çift olma, tam
sayılar için geçerlidir.
·
Rasyonel sayılara tek
veya çift sayı denemez.
7) Çift tam sayıların bütün pozitif tam sayı
kuvvetleri çift tam sayıdır.
n Є Z+ olmak üzere Ç+= Ç dir.
Uyarı: Çift sayıların kuvveti pozitif tam
sayı olmalıdır. Çift sayıların kuvveti sıfır veya negatif olursa ifade çift
sayı belirtmez.
Pozitif
ve Negatif Tam Sayılar
·
Sıfırdan küçük
sayılara negatif
sayılar denir. x negatif sayı ise “x < 0” şeklinde
gösterilir.
·
Sıfırdan büyük sayılara pozitif
sayılar denir. x pozitif sayı ise “x > 0” şeklinde
gösterilir.
·
Sıfır pozitif veya
negatif sayı değildir.
Pozitif
Ve Negatif Sayılar Arasındaki İşlemler
1) Pozitif
sayıların toplamı daima pozitiftir.
2) Negatif
sayıların toplamı daima negatiftir.
3) Zıt
işaretli sayıların toplamı için kesin bir yargıda bulunulamaz. Sonuç, sayısal
değerce büyük olanın işaretini alır.
4) Aynı
işaretli iki sayının çarpımı veya bölümü daima pozitiftir.
5) Zıt
işaretli iki sayının çarpımı veya bölümü daima negatiftir.
6) Pozitif
sayıların bütün kuvvetleri pozitiftir.
n bir tam sayı x pozitif sayı olmak üzere daima pozitiftir.
Uyarı: Negatif
sayıların çift kuvvetleri alınırken kuvvetin parantezin içinde veya dışında
olmasına göre sonuç değişir.
Ardışık Sayılar
2. Ardışık Çift Tam sayılar
Aralarında iki fark olan ve art arda gelen çift
sayılara ardışık çift tam sayılar denir. n çift tam sayı olmak
üzere n, n+2, n+4,… şeklinde gösterilir.
3. Ardışık Tek Tam sayılar
Aralarında iki fark olan ve art arda gelen tek sayılara ardışık
tek tam sayılar denir. n tek tam sayı olmak üzere n, n+2, n+4, n+6,…
şeklinde gösterilir.
Not: Bir
ardışık sayı dizisinde terimlerin toplamı ve terim sayısı biliniyor ise ortanca
terim aşağıda verilen formül ile bulunabilir.
Ortanca
terim= Terimlerin toplamı/Terim sayısı
Uyarı: Ardışık sayı
dizisinde çift sayıda terim varsa (4 tane,6 tane,8 tane,12 tane… gibi) ortanca
terim olmaz. Fakat ortanca terim varmış gibi düşünülerek işlem yapılır.
Yazılacak ardışık sayılar bulunan değerden büyük ve küçük olacak biçimde eşit
şekilde yazılır.
Not: Bir ardışık
sayı dizisindeki terim sayısı bulunurken;
Terim
sayısı= (son terim – ilk terim/ artış miktarı)
+1
Sonlu Ardışık Sayıların Toplamı
Terim
sayısı= (son terim – ilk terim/ artış miktarı)
+1
Ortanca
sayı= (son terim + ilk terim)/2
Asal Sayılar
1 ve
kendisinden başka pozitif böleni olmayan 1 den büyük doğal sayılara asal sayı denir. Asal sayılar; 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19, 23, 29, 31, 37, 41, …
şeklinde sıralanır.
Uyarı:
·
En küçük asal sayı 2 dir.
·
1 asal sayı değildir.
·
Negatif sayılar asal sayı değildir.
·
2 dışında çift olup aynı zamanda asal
olan başka bir sayı yoktur.
Aralarında Asal Sayılar
1 den başka pozitif ortak böleni olmayan iki veya daha
fazla sayıya aralarında asal sayı denir.
Uyarı:
·
Ardışık sayılar daima aralarında
asaldır.
·
1 bütün pozitif tam sayılarla aralarında
asaldır.
Basamak
Kavramı
Sayı
Çözümleme
Sayıların basamak değerleri toplamı şeklinde
yazılmasına çözümleme denir. ABCDE beş basamaklı bir sayı olsun.
Sayıyı nasıl bu şekilde yazabiliriz?
ABCDE = A.104+B.103+C.102+D.101+E.100
1.Dereceden
Denklemler
Matematikçiler denklemi, bir şeyin başka bir şeye eşit
olduğu durum olarak açıklar. Örneğin; “İki artı iki eşittir dört” dersek biz
bir eşitlik oluşturmuş oluruz.
Denklem Çözme ile İlgili Bazı Hatırlatmalar
Denklem çözerken aşağıda yazacağım noktalara dikkat
etmelisin:
Örneğin, 4x = 1 denklemi x = 1 – 4 şeklinde düşünülebiliyor,
fakat bu yanlış bir yaklaşım. Çünkü x bilinmeyeni 4 ile çarpılmış durumdadır.
Eşitliğin diğer tarafına 4’ü yalnız başına geçiremeyiz! Bu denklemde x
bilinmeyenimiz her iki tarafı 4’e bölersek x= ¼ olacaktır. İşte bu kadar basit!
2x – 6 = 4 örneği gibi bir bilinmeyenli denklemleri çözerken
de Eşitliğin Korunumu İlkesi sana yardımcı olacaktır. Eğer bilinmeyenleri tek
başına bırakırsak kolayca x’in ne olduğunu bulabiliriz. O halde şöyle
yapabiliriz: 2x-6 +6 = 4 +6 ifadesi yine denklemimize eşit olacaktır. Bu
durumda 2x = 10 ifadesi karşımıza çıkar ve x bilinmeyeni x=5 olmuş olur.
Eşitsizlikler
Basitçe bu konuya >,< gibi sembollerin
yorumlanması diyebiliriz. Örneğin a<b dediğimiz ifade aslında yorum
olarak “a küçüktür b” demektir.
Mesela x’in bir tam sayı olduğunu düşünürsek , 2<x<8
bağıntısına bakarsak x={3,4,5,6,7} sayılarından herhangi biri olabilir. Şimdi
bir de reel sayılar için bu durumu inceleyelim.
{x : a < x < b, x ∈R}
kümesine, a ve b sayıları ile oluşturulan açık aralık denir
ve (a, b) şeklinde gösterilir.
(a,b) =
{x : a < x < b, x ∈R}
{x : a ≤ x ≤ b, x ∈R}
kümesine, a ve b sayıları ile oluşturulan kapalı aralık denir
ve [a, b] şeklinde gösterilir.
[a,b] =
{x : a ≤ x ≤ b, x ∈R}
{x : a ≤ x < b, x ∈R}
kümesine, a ve b sayıları ile oluşturulan yarı açık aralık denir
ve [a, b) şeklinde gösterilir.
[a,b) =
{x : a ≤ x < b, x ∈R}
Basit Eşitsizlikler
Özellikleri
Sabit ifadeleri bir tarafa, bilinmeyen ifadelerimizi bir
tarafa koyuyoruz. Herhangi bir ifade karşıya götürürken kendi işaretini
değiştirir. Örneğin:
2x-8<x+4
2x-x < 8+4
x<12 den yani bu sayı 12 den küçük bir sayıdır.
Eşitlik her iki tarafı pozitif bir sayı ile
çarpılır veya bölünürse, bu eşitlik yön değiştirmez.
Eşitlik her iki tarafı negatif bir sayı ile
çarpılır veya bölünürse, bu eşitlik yön değiştirir. Örneğin
a<b iken ve c<0 iken a.c>b.c’dir.
a ve b pozitif tam sayı ise bunların çarpmaya göre tersleri
aşağıdaki gibi gösterilir:
Zıt işaretli sayılarda oluşan eşitsizliklerin çarpma
işlemine
göre tersi alındığında eşitsizlik yön değiştirmez.
Aynı yönlü eşitsizlikler taraf tarafa çıkarılamaz. Öncelikle
eşitsizliklerden biri (-) ile çarpılarak toplamaya dönüştürülür.
Aynı yönlü eşitsizlikler taraf tarafa çarpılamaz. Çarpma
yapılırken uç sınırlar birbiri ile çarpılarak en büyük ve en küçük değeri
bulunur.
Bir sayının karesi eğer kendinden küçük ise bu sayı 0 ile 1
arasında demektir.
Mutlak
Değer
Mutlak değer, bir sayının 0 sayısına olan uzaklığına denir.
Bu konuya dair 3 tane temel formülümüz var:
- |x|= x
, x > 0
- |x| =
–x , x < 0
- |0| = 0
Diyelim ki |A– 2| = 1 şeklinde bir eşitlik
var, A yerine hangi sayının geleceğini sormuşlar. A=? sorusuna
karşılık olarak şöyle düşünelim, mutlak değerin içindeki ifade mutlak değerden
1 olarak çıkmış. Demek ki bu içteki ifade 1 ya da -1’e eşit olmalı.
1. olasılık: A-1=1’ dersek A sayısı 2 olur.
2. olasılığı hesaplamayı unutmamak
gerekir. A-1=-1’den A sayısı 0 olur.
Sonuç olarak A ifadesi 2 ya da 0 olabilir.
İşte bir mutlak değer içeren eşitsizlik sorusunu çözmek için düşünülmesi
gereken temel adımlar bu şekildedir.
Üslü
Sayılar
a tam sayısını n kere kendisi ile çarpma
işlemi: a.a.a.a….a.a.a = an şeklinde
gösterilir. an sayısı a’nın n. kuvveti veya a üssü
n olarak okunur.
1 sayısının tüm kuvvetleri 1’e eşittir. Örneğin 1198=1
Pozitif tam sayıların, negatif tam sayıların ve rasyonel
sayıların sıfırıncı kuvveti / üssü 1 dir. Örneğin 60=100 belirsizdir.
02 =0.0=0 Sıfırın pozitif kuvvetleri 0’a
eşittir.
Sıfırın negatif kuvvetleri tanımsızdır. Örneğin 0-8 =
Tanımsızdır.
−24 ve (−2)4 birbirine eşit midir? −24 demek 2’yi 4 kere çarp başına (−) koy
demektir. −24 = − 2.2.2.2 = −16
- (Çift kuvvet parantez dışında değilse tabanın
işareti aynı kalır.)
(−2)4 ise
−2’yi 4 kere çarp demektir. (−2)4 = (−2).(−2).(−2).(−2) = +16
- Parantez dışındaki çift kuvvetler tabandaki
eksiyi (-) yutar ve sonuç (+) olur.
- Tek kuvvetler tabanın işaretini değiştirmezler.
(−1)1453 =
−1, (−1)2016 =
+1
- −1’in tek kuvvetleri −1, çift kuvvetleri +1’dir.
Negatif Üs Kuralı nedir?
Üslü Sayılar ve
Sıralama
1’den büyük üslü sayılarda sıralama yapılırken, tabanlar
eşitse, üssü büyük olan daha büyüktür. 1’den büyük üslü sayılarda sıralama
yapılırken, üsler eşitse, tabanı büyük olan daha büyüktür.
Sıralama yapılırken ya üsler ya da tabanlar eşitlenir. Üssü
negatif olan sayılarda tabanı takla attırdıktan sonra daha kolay sıralama
yaparız.
Köklü
Sayılar
Adı üstünde olduğu gibi, tam sayıların karesini
aldığımızda elde ettiğimiz sayılara Tam Kare Sayılar diyoruz. Aşağıda siyahla
yazılmış ve altı çizili sayılarımız bazı tam kare sayılarımızdır.
12=1,
22=4 ,
102=100,
152=225,
202=400
Şimdi tersten bakalım. “Hangi aynı iki
tam sayının çarpımı 4 eder?” diye sorsam, büyük ihtimalle 2 dersin. (2.2=4)
İşte bu tip sayıları bulabilmek için Matematik’te bir sembolümüz var: √
√100=10 (“Hangi 2 aynı tam sayının çarpımı 100 yapar?”
soruluyor.)
Bir de tam kare olmayan sayılar var. Mesela 90
gibi. 90 sayısını aynı 2 tam sayının çarpımı şeklinde yazamayız. Yine
de √90’ı inceleyelim. Aynı iki tam sayıyı çarparak 90’ı elde etmeyi
deneyebilirsin. İnceledikten sonra anlayacaksın ki bunu başaramayız. Peki hangi
iki tam sayı arasında sence? Bunu öğrenmek için tam kare sayılara hakim olmamız
gerek.
92 =81, 102=100 (90 sayısı bu iki tam kare
sayının arasında olduğundan √90 sayısı da 9 ile 10 arasında bir
sayıdır.
5√2 , 7√4 gibi sayıları sence nasıl kök içinde
yazarız? Şimdi 5√2 için gösterelim. 5 kökün içine girerken karesi alınarak
girer. Yani √52.2= √25.2= √50.
Genellersek;
a√b= √a2.b olarak girer. Örneğin 6√3
= √62.3
= √6.6.3 = √108 olur.
Dikkat: -4√2 sayısında,
4’ü kök içine alırken (-)’yi dışarıda bırakıyoruz! Kök içi pozitif
olmalıdır. (-) işareti kök içine girmez, dışarıda ve sayının başında
durmalıdır. Şimdi sırada kök dışına çıkarma işlemi var. Kök içindeki
sayıyı çarpanlarına ayırırız. Şimdi bir örnek ile anlamaya
çalışalım: √48’i kök dışına çıkaralım. Öncelikle 48’i çarpanlarına
ayırıyorum. 48=2.2.2.2.3 şimdi aynı sayıdan 2 tane olanları kök dışına
çıkaracağız. Bu ikili sayılar kök dışına çıkarken 1 tane olarak
çıkar. √48= √2.2.2.2.3 = 2.2√3 = 4√3
Köklü
Sayılar ve Dört İşlem
Köklü sayılarda çarpma
işlemi
√a .√b = √a.b şeklindedir.
Birkaç tane örnek yapalım:
- √7. √4= √28 gibi.
- a√b . c√d = a.c√b.d
- 6√3 . 2√7= 6.2√3.7 = 12√21
Köklü sayılarda bölme
işlemi
√a / √b = √a/b (Tek
kök içinde yazılabilir.) Örnek olarak √70
/ √10 = √7
- 6√6
/ 3√2 = 2√3 (6 ile 3 kendi arasında bölündü. √6
ile √2 kendi arasında bölündü.)
Köklü sayılarda toplama
ve çıkarma işlemi.
a√b + c√b= (a+c)√b
ya da a√b – c√b= (a-c) √b
Dikkat: 3√7 + 2√5 ≠ 5√12 (SAKIN YAPMA!)
- 4√6+2√6=
6√6
- 4√3-2√3=2√3
Toplama ve çıkarma işlemlerinde kök içlerinin aynı olması
lazım. Eğer aynıysa, toplama ve çıkarma yaparken sadece kök dışındakileri
toplarız ya da çıkartırız. Kök içi aynen kalmalı.
Çarpanlara
Ayırma
Toplama veya çıkarma biçiminde verilen ifadeleri çarpım veya
bölüm şeklinde yazma işlemine çarpanlara ayırma denir. Bu işlemi farklı
şekillerde yapabiliriz:
Ortak Çarpan Parantezine
Alma:
Adı üzerinde ortak gördüğümüz
harf veya sayı parantezine alınarak yapılır.
- Örnek: 3x+3y ifadesinde
3’ler ortaktır bu nedenle ifadeyi 3 parantezine alırız:
3.(x+y)=3x+3y
Gruplara Ayırma:
Bir diğer yöntem gruplara
ayırmadır. İfadenin her teriminde ortak harf, terim veya sayı bulunuyorsa
ifadeleri ikişerli, üçerli veya daha fazla sayıda gruplara ayırabiliriz.
- Örnek:
ax+ay+bx+by=a.(x+y)+b.(x+y)= (x+y).(a+b)
- ax+ay+bx+by
ifadesinde a’ların, b’lerin, x’lerin veya y’lerin ortaklığı kullanılarak
paranteze alınabilir.
Çarpanlara ayırmada
kullanabileceğin özdeşlikler:
Bu konuda işlem yaparken iki
kare farkı, küpler toplamı / farkı gibi farklı özdeşliklerden faydalanabiliriz.
Şimdi de bunlara göz atalım:
İki Kare Farkı:
İki kare farkı çarpanlara
ayırmadaki en önemli özdeşliktir. Özdeşliği sözel olarak ifade edersek: iki sayının karelerinin farkı, bu sayıların
farkı ile toplamının çarpımına eşittir.
- a2-b2=
(a-b).(a+b)
Çarpanlara Ayırma -
İki kare farkının modellemesi
- ax2+bx+c
İfadesinin Çarpanlarına Ayrılması: a=1 ise toplamları b, çarpımları c sayısını veren
m ve n sayılarını bularak çarpanlarına ayırabiliriz.
ax2+bx+c=(x+m).(x+n)
- Eğer a
1’e eşit değilse, çarpımları ax2 terimini
veren sx ve tx ifadeleri bulunur. Sonrasında aynı şekilde c sayısını veren
n ve m sayıları bulunur. Burada önemli nokta ifadeleri çapraz çarpıp
topladığımız zaman ortadaki terimi bulabilmemiz. Ortadaki terimi elde
ettikten sonra ayırdığımız ifadeleri yan yana toplar ve birbiri ile
çarparız. Mantığını anladıktan sonra bol pratikle bu işlemi yapmak çok
kolay olacak!
Tam Kare Açılımı:
Tam kare açılımı benim özellikle sevdiğim bir açılımdır. İlk
öğrendiğim günden beri tekerleme gibi hafızama kazınmıştır. Hala soru çözerken “birincinin
karesi, birinci ile ikincinin çarpımının iki katı, ikincinin karesi” diye
aklımdan geçiririm. Sen de birkaç soruda tekrarladıktan sonra benim gibi
unutmayacaksın eminim.
- (a+b)2=a2+2ab+b2
- (a-b)2=a2-2ab+b2
Küp Açılımı:
(a + b)3 ve (a – b)3 ifadelerinin
eşitlerini binom açılım yardımı ile de bulabiliriz. Yeri gelmişken
binom açılımı da hatırlayalım:
- (a + b)3 =
a3 + 3a2b + 3ab2 +
b3
- (a – b)3 =
a3 − 3a2b + 3ab2 −
b3
İki Küp Farkı ve
Toplamı:
- x3+y3=(x+y).(x2-xy+y2)
- x3-y3=(x-y).
(x2+xy+y2)
Bölme-Bölünebilme
Yazımıza başlarken, bölünebilme konusunda faydalı olabilecek
ipuçlarımıza geçmeden önce bölme konusunda hatırlamamız gereken birkaç
maddemizi yazalım:
Kalan, bölenden küçük olmalıdır.
Kalan 0 ise bölünen sayımız, onu bölen sayı ile tam bölünür.
Tam bölünmenin diğer anlamı kalansız bölünmedir.
Bölünebilme Kuralları
Bölünebilme kurallarını incelerken, matematiğin örüntüsüne
bir kez daha tanık olacağız. 3, 5, 7, 9, 10 ve 11 ile bölünebilme kuralları
senin için sırasıyla burada! Bunlardan bazılarını keşfederken 100’lük tablo
üzerinden devam edelim.
3 ile
bölünebilme:
Sayıların rakamları toplamı 3’ün katı ise 3 ile kalansız
bölünür. Rakamlar toplamının 3 ile bölümünden artan rakam
kalandır. Aşağıdaki tablodaki örüntünün sebebi sence nedir?
5 ile bölünebilme:
Birler basamağının son rakamı 5 ya da 0 ise, bu sayı 5 ile
tam bölünür. Birler basamağının 5 ile bölümünden artan sayı, kalanı
verir.
9 ile bölünebilme:
9 ile bölünebilme kuralı için çok ilginç bir etkinliğimiz
var, ellerimizi kullanarak sayıları nasıl 9’la çarpacağımızı gösteriyor:
Diyelim 4 çarpı 9’u bulmak istediniz. Sol elinizden
başlayarak parmaklarınızı 1,2,3,4,… şeklinde numaralandırın. 4 çarpı 9’u bulmak
için 4. parmağınızı kapatın. Sol tarafta 3, sağ tarafta ise 6 parmak kalacaktır.
3 ve 6, şimdi birleştirerek okuyalım, 36! Sonuca ulaştık.
10 ile bölünebilme:
Birler basamağı 0 olan sayı 10 ile tam bölünür. Birler
basamağı, o sayının 10 ile bölümünden kalanını verir.
11 ile
bölünebilme:
Sayının rakamları sağdan sola doğru +,-,+,-, … işaretleri
ile toplanır. Çıkan sonuç, kalanı verecektir.
EBOB-EKOK
EBOB, En Büyük Ortak Bölen kavramının
ve EKOK ise En Küçük Ortak Kat kavramının
kısaltması olarak karşımıza çıkıyor. a ve b sayısının en büyük ortak böleni
kısaca EBOB(a,b) ve en küçük ortak katı EKOK(a,b) şeklinde gösterilir.
EBOB Özellikleri
a, b, c tamsayıları için c hem a’yı hem
b’yi bölüyorsa c’ye a ile b’nin bir ortak böleni denebilir. Hem
a’yı hem b’yi kalansız bölen birçok sayı bulabiliriz, bölme işlemi
özelliklerini incelemek istersen Bölme Bölünebilme yazımızı inceleyebilirsin!
İşte seçtiğimiz bu iki sayıyı kalansız
bölen sayıların en büyüğüne EBOB(a, b) denir.
- c herhangi bir tamsayı olmak üzere; EBOB(c⋅a, c⋅b) = c⋅EBOB(a, b)’dir.
- EBOB(a/d, b/d) = 1 ise d = EBOB(a, b) olur.
- EBOB(a, b) = 1 ise a ve b’ye aralarında
asal veya birbirine asal sayılar denir.
EBOB(a, b) = EBOB(a, c)
ise
- EBOB(a2,b2) =
EBOB(a2,c2)
ve
- EBOB(a,
b) = EBOB(a, b, c) olur.
- EBOB(a, b, c) = EBOB(EBOB(a, b), EBOB(a, c))
- EBOB(a, b) = 1 ise EBOB(a2, ab, b2) = 1
olur.
- EBOB(a, b) = EBOB(–a, b) = EBOB(a, –b) = EBOB(–a,
–b)
EKOK Özellikleri
- a ve b sıfırdan farklı tamsayılar olsun. a ve
b’nin en küçük pozitif ortak katına a ve b’nin en küçük
ortak katı denir ve a ve b nin bir katı k ise EKOK(a, b) daima k’yı böler.
- a ve b pozitif tamsayılar olmak üzere; EBOB(a, b)⋅EKOK(a, b) = a⋅b’dir.
Önemli Formüller
En büyük ortak bölen ve en küçük ortak kat konusu altında
birçok soru tipi karşına çıkabilir. Sana bu farklı soru tiplerinde yararlı
olacağına inandığım birkaç formül vereceğim.
Eni ve boyu bilinen dikdörtgenleri bir araya getirerek bir
kare oluşturman istenebilir. Kenarları a ve b olan dikdörtgenlerden bir kare
oluşturabilmek için en az gerekli olan dikdörtgen sayısı
aşağıdaki formülle bulunur. En az dikdörtgen derken göreceği gibi
EKOK kullandık, fark ettin mi?
Küp oluşturmak için ise formülümüz biraz farklı. Farklı
ayrıtları a, b ve c olan dikdörtgen prizmaları bir araya getirerek bir küp
oluşturmamız istenirse en az gerekli olan prizma sayısı
aşağıdaki gibidir:
“Şekilde ebatları verilen dikdörtgen tarlaya eşit
aralıklarla ağaç dikilecektir.” cümlesiyle başlayan sorular hepimize tanıdık
gelmiştir. İşte bu sorularda kilit formül şöyle: Eşit aralıklı olmak ve
köşelere de gelmek koşuluyla gereken en az ağaç sayısı ise aşağıdaki gibi olur:
Tarlanın çevresi /
Tarlanın kenarlarının ebobu
Oran Orantı
Oran ile orantının arasındaki
farkı inceleyerek yazımıza başlayalım. İki veya daha fazla oranın eşitliğine
“orantı” denir, oranda ise sadece iki çokluk (a ve b gibi) vardır. Yani:
Doğru Orantı ve Ters Orantı
Değişen iki çokluktan birinin
herhangi iki değerinin oranı, diğerinin bunlara karşılık gelen değerlerinin oranına eşit
ise; bu çokluklara doğru orantılı (ya da orantılı) çokluklar denir.
Doğru Orantı Grafikleri
Ters Orantı Grafikleri
Önemli bir
nokta:
x+y=1
ifadesinde sadece bu denklem verilerek x ve y’nin ters orantı içerdiği
söylenemez. İki çokluktan birindeki artma ile diğerindeki azalma aynı miktarda
olursa bu iki çokluk ters orantı oluşturur” demek doğru değildir, çünkü oran ve
orantı buradaki toplamsal ilişkiyle oluşturulamaz. 🚨“y artarken x azalır, bu nedenle ters orantı var.”
düşüncesi kavram kargaşasına yol açacaktır.
Denklem Çözme
Denklem Çözme, bize
Problemler konusunda özellikle katkı sağlayan bir konudur. Bir denklemi çözünce
o denklemin köklerini bulduğumuzu ya da kök bulunmadığını kanıtlamış oluruz.
Peki “Denklem” ne demektir? Denklem kavramı Türk Dil Kurumuna göre 1.
isim, matematik İçinde yer alan bazı niceliklere ancak uygun bir değer
verildiği zaman sağlanabilen eşitlik, muadele. şeklinde
tanımlanmıştır. Burada nicelikten kastedildiği şey ise bilinmeyen
değerlerimizdir. Denklem Çözme konusunda bazı eşitlik ilkelerini inceleyip
denklemlerde uygun değerleri nasıl bulduğumuzu keşfedeceğiz.
Denklemleri Nasıl Okumalıyız?
Matematikçiler denklemi, bir şeyin başka bir şeye eşit
olduğu durum olarak açıklar. Örneğin; “İki artı iki eşittir dört” dersek biz
bir eşitlik oluşturmuş oluruz. Diophantus gibi birçok matematikçi de
eşitliklerin bazı bilinmeyenler içerdikleri zaman denkleme dönüştüklerini vurgulamıştır.
Bilinmeyenin varlığı eşitliğin “öyleyse budur” şeklindeki açık olan bir
durumdan “öyleyse nedir?” ya da “ne zaman öyledir?” şeklindeki sorgulayıcı
boyuta geçmesini sağlar. x+ 2 = 4 ifadesi bir denklemdir ve buradaki soru
“Hangi sayıyla ikinin toplamı 4 eder?” şeklinde olup çözüm de “x=2 olduğunda
denklem sağlanır.
Eşitliğin Korunumu İlkesi
Eğer bir eşitliğin her
iki tarafını aynı sayı ile toplarsak veya her iki taraftan aynı sayının
çıkarırsak eşitliği bozmamız oluruz, ayrıca eşitliğin her iki tarafının aynı
sayıyla çarpılması veya sıfırdan farklı olmak üzere aynı sayıya bölünmesi de
eşitliğimizi bozmaz. Dengede olan bir terazinin her iki kefesine de aynı
miktarda ağırlık ekleme ya da çıkarma şeklinde düşünebiliriz, bu durumda terazi
yine dengede olacaktır. Bunu matematiksel olarak gösterelim.
denklemleri
sağlanır.
Denklem Çözme ile İlgili Bazı Hatırlatmalar
Denklem çözerken
aşağıda yazacağım noktalara dikkat etmelisin:
Örneğin, 4x = 1
denklemi x = 1 – 4 şeklinde düşünülebiliyor, fakat bu yanlış bir yaklaşım.
Çünkü x bilinmeyeni 4 ile çarpılmış durumdadır. Eşitliğin diğer tarafına 4’ü
yalnız başına geçiremeyiz! Bu denklemde x bilinmeyenimiz her iki tarafı 4’e
bölersek x= ¼ olacaktır. İşte bu kadar basit!
2x – 6 = 4 örneği gibi
bir bilinmeyenli denklemleri çözerken de Eşitliğin Korunumu İlkesi sana
yardımcı olacaktır. Eğer bilinmeyenleri tek başına bırakırsak kolayca x’in ne
olduğunu bulabiliriz. O halde şöyle yapabiliriz: 2x-6 +6 = 4 +6 ifadesi yine
denklemimize eşit olacaktır. Bu durumda 2x = 10 ifadesi karşımıza çıkar ve x
bilinmeyeni x=5 olmuş olur. Denklem çözmede pratik yapman için yazının sonuna
faydalı bir etkinlik ekledim, linkten ulaşabilirsin. İyi çalışmalar!
Denklem Kurma
Denklem kurma problemlerinde
yapmamız gereken bize verilen sözel ifadeleri cebirsel olarak ifade
edebilmektir. Öncelikle basit cebirsel ifadeler ile başlayalım:
Cebirsel İfadeler
Bir sayının 5 fazlası: x+5
Bir sayının 4 katı: 4y
Bir sayının 3 katının 6 fazlası: 3z+6
Bir sayının 6 fazlasının 3 katı: (z+6)3
NOT: Yukarıdaki son iki ifade
arasındaki farkı görmelisin. Sözel ifadenin bize verdiği sırayı takip ederek
denklemi kurarız.
NOT: Soruları öncelikle tek
bilinmeyen kullanarak çözmeye çalışırız. İki bilinmeyen kullanmak bazı
sorularda işimizi zorlaştıracaktır:
Toplamları 20 olan iki sayı dendiğinde birinci sayıya a,
ikinci sayıya 20-a diyebilirsin.
Soru ardışık 3 sayı dediğinde bu sayıları a-1, a, a+1 ya da
b, b+1, b+2 olarak seçebilirsin. İlk gösterim ardışık sayıların toplamında bize
kolaylık sağlayacağı için göstermek istedim.😊
Ardışık 3 çift sayı dediğinde n bir çift sayı olsun n, n+2,
n+4 ya da n-2, n, n+2 olarak gösterebiliriz.
Oranları 3/5 olan iki sayı dendiğinde sayılardan birini
3a diğerini 5a olarak alabiliriz.
Denklem Kurma Örnekleri
Ayşe’nin parası Furkan’ın parasının 6 katıdır. Böyle bir
soruda tek bilinmeyen kullanabiliriz. Ayşe’nin parası 6x ise Furkan’ın x kadar
parası vardır.
Bir merdivenden ikişerli çıkılıyor ise adım sayısı, Basamak
Sayısı / 2 kadardır. Yani 30 basamaklı bir merdiveni 2’şerli çıkarsam 15 adım
atarak merdiveni çıkmış olurum.
Bir sınıfta öğrenciler sıralara 5’erli oturuyor. Sıra
sayısına x diyelim. Öğrenci sayısı=5x olur.
4 yanlışın 1 doğruyu götürdüğü 70 soruluk bir sınavda 14
soruyu boş bırakan bir öğrenci toplam 41 net yapmıştır. Buna göre, bu öğrenci
toplam kaç doğru cevap vermiştir?
Bir öğrencinin 14 soruyu boş bırakması demek bu öğrencinin
56 soru cevaplaması demektir. Doğu cevapladığı soru sayısı x olursa, yanlış
cevapladığı soru sayısı 56-x olur. x’ten (56-x)/4’ü çıkararak net sayısına yani
41’e eşitliyoruz.
30 kişinin katıldığı bir etkinlikte herkes birbiriyle
tokalaşırsa kaç tokalaşma gerçekleşir?
Herkes kendi dışında diğerleri ile tokalaşıyor. Yani n kişi
(n-1) kişi ile tokalaşıyor. n.(n-1) tokalaşma olur. Ama tokalaşma karşılıklı
olduğu için ikiye bölmeliyiz. Bu soruyu kombinasyon kullanarak da çözebilirsin.
Tokalaşma sayısını n’nin 2’li kombinasyonu ile de bulabilirsin.
Problemler
TYT problemleri temelinde herhangi bir açıklamayı matematik
diline iyi bir şekilde çevirebilmeyi gerektirir. Soruların çoğu denklemler,
oran-orantı gibi temel öğretileri kullandırtmaya dayalı. Yani soruda okuduğun
bilgileri bir denklem şeklinde yazabilmen, ya da okuduğun olalar arasında oran
kuruyor olabilmen gerekir. Birkaç taktikle neler yapabileceğine birlikte göz
atalım:
Problemler sorusu çözerken, tamamen konsantre olman
gerekiyor. Çünkü sorular genelde uzun, hikaye gibi. Sorunun bir yerinde kopup
okumayı bırakırsan çözüme ulaşman çok zor olur. Evde normal bir test çözerken
bile süre tutup dikkatini vererek çözmeyi deneyebilirsin.
Soruyu okurken çizerek, yazarak, notlar alarak düşünmeni
kolaylaştırmaya çalışabilirsin. Zihinden düşünerek yorum yapmak işleri
zorlaştırabilir.
Soruyu çözerken, matematik diliyle çözmeye çalışmalısın.
Yani bilinmeyen bir şeye “x” diyerek, diğer verilenleri onun cinsinden ifade
ederek çözüme ulaşabilirsin. Daha önce de belirttiğimiz gibi sorular özünde
temel matematiksel işlemleri gerektiriyor, senin bunları ifade edebiliyor olman
gerekli.
En büyük taktiğimiz bol bol pratik yapmak. Problemler konusu
bilgi gerektiren, ezberleyip yapabileceğin bir konu değil. Her gün biraz daha
üzerine koyarak ilerlemen gerekiyor. Bunun için de bol bol soru tipi görmek
şart.
Kesir Problemleri
Problemler konularında, örnekler genelde gerçek hayattan
yola çıkılarak hazırlanır ve bizim de belli bir mantıkla bu problemi sonuca
ulaştırmamız beklenir. Bu sorularda örüntüleri görmemiz, neyi neden
bulduğumuzun farkında olmamız aslında sadece o soruyu çözmek için bize
katkı sağlamaz, matematiği yaşamın bir parçası olarak görmemize ve günlük
hayatımızda da sistemli bir şekilde düşünmemizi sağlar. Dolayısıyla Kesir
Problemleri sorularını ezber yaparak değil, problemlerin mantığını
kavrayarak nasıl çözebileceğimizi anlatmaya çalışacağım.
·
Problemi dikkatlice okumalıyız.
·
İstenenleri ve soruda verilenleri işaretlemeli
ya da çözüm kağıdına not almalıyız.
·
Bütün kesri ve sorudaki kesri temsil
eden bir diyagram ya da tablo çizmeliyiz. 🚨
·
Soruyu tekrar okumalı ve soruda
verilenleri çizdiğimiz tablo/diyagramda göstermeliyiz.
Şimdi, temel bir problem üstünden bu stratejilerimizi nasıl
uyguladığımızı görelim:
Örnek: Bir bahçedeki çiçeklerin yarısı menekşedir,
diğer yarısının da 3/7’ü papatyadır. Papatyaların sayısı 99 olduğuna göre bu
bahçede toplam kaç çiçek vardır?
Çözüm:
Soruda verilenler: ½ menekşe, geriye kalanın 3/7’si
papatya. Papatya sayısı 99.
Öncelikle ½ kesrini çizdik ve yarısını menekşe olarak
ayırdık. 💐 (Açık pembe renkte)
Geriye kalan ½’yi de 7’ye ayırdık ve 3/7’i papatya olarak
gösterdik. 🌼 (Mor renkte)
Tüm çiçeklerin sayısı=?
Eğer 3 birimlik papatyanın sayısı 99 ise, 1 birimlik papatya
33 eder. 7 birimlik papatyayı bulalım ki, tüm çiçeklerin yarısına ulaşabilelim.
(Burada oran orantı bilgimizden de faydalandık.)
33×7= 231 (Tüm çiçeklerin yarısı)
231×2= 462 (Sonuca ulaştık.🎉)
Kesir Problemleri Hakkında Dikkat Etmen Gerekenler
Kesir ve rasyonel sayı kavramları çoğunlukla karıştırılan
kavramlardır. Bu konuda kafanda herhangi bir soru işareti kalmaması için
aralarındaki farkı da belirtmiş olalım:
Kesirler, rasyonel sayıları gösterme biçimleridir. Her bir
rasyonel sayı, sınırsız sayıda değişik kesirle gösterilebilir. Yani, örnek
verirsek ½ rasyonel sayısını ½, 2/4, 3/6,… kesirleriyle göstermek mümkündür.
Güzel bilgi, değil mi? 😊
Karışım Problemleri
Karışım problemlerinde karşımıza çıkacak tek formül vardır.
Bu formülü iyi anladığımız takdirde tüm sorulara uyarlayabiliriz.
Formülümüzdeki saf maddeler kısmına alkol, tuz veya şeker miktarını yazmalıyız.
Karışım kısmına ise saf madde + su miktarı yazılır örneğin tuzlu su, alkollü su
veya şekerli su gibi.
Maddenin karışımdaki yüzdesi= SAF MADDE / KARIŞIM
Su Ekleme Problemleri
Su ekleme sorularında maddenin karışımdaki yüzdesini
bulurken saf madde miktarı (pay) değişmez. Ama karışım (payda) artar. Payda
artacağı için maddenin karışımdaki yüzdesinin azalacağı yorumunu da
yapabiliriz.
Su Buharlaştırma Problemleri
Su buharlaştırma sorularında maddenin karışımdaki yüzdesini
bulurken saf madde miktarı (pay) değişmez. Ama karışım (payda) azalır. Payda
azalacağı için maddenin karışımdaki yüzdesinin artacağı yorumunu da
yapabiliriz.
Yaş Problemleri
Yaş Problemleri İpuçları
Bir kişinin bugünkü yaşı x olsun.
T yıl sonraki yaşı x+T olur.
T yıl önceki yaşı x-T olur.
İki kişi arasındaki yaş farkı daima sabittir. Yılların
değişimi bu farkı etkilemez.
n kişinin bugünkü yaş ortalaması k olsun.
T yıl sonraki yaş ortalaması k+T olur.
T yıl önceki yaş ortalaması k-T olur.
İki kişinin yaşları oranı yıllar geçtikçe aynı oranda
kalmayacaktır.
2 kişinin yaşları toplamı T yıl sonra 2.T artar.
n kişinin yaşları toplamı T yıl sonra n.T artar.
🗝️Tablo Yöntemi
İpuçlarımızı gördükten sonra şimdi sana bu konunun tüm
sorularını sana çözdürecek altın yöntemimizi öğrenmeye hazırsın! Bu yöntemin
adı Tablo Yöntemi. Şöyle ki, çözüm yaparken verilenleri ve istenenleri
kişi-yaş şeklinde bir tabloya yazarsan bilgileri daha düzenli bir şekilde
görmüş olursun. Bu sayede işlem hatası yapmanın önüne geçer ve daha kısa sürede
sonuca ulaşabilirsin!
Hareket Problemleri
Bir cismin sabit bir noktaya göre yerinin zamana göre
değişiminin hareket olarak adlandırıldığını Fizik dersinin Hareket konusundan hatırlayabilirsin.
Matematikte de tüm Problemler konularında faydalanacağımız temel oran orantı
mantığıyla sorularda cismin hızını, konumunu veya aldığı yolu bulman
istenebilir.
Önemli Formüller
Bu konudaki temel formülümüz
x=V.t
olarak aklında bulunsun. Peki, bu harfler neyi temsil
ediyor?
Bu
formülde x=Yol, V=Hız ve t=Zaman olarak bilinir.
Temel formülümüzden yola çıkarak hızı bulurken Yol / Zaman
demek mümkündür. Yani, V = x / t
Ortalama hız, alınan toplam yol miktarının toplam süreye
bölünmesi ile bulunur.
Hız, yol ve zaman arasında daima bir
orantı vardır.
Hız, yol ile doğru orantılı ve zaman ile ters
orantılıdır.
Yol ile zaman doğru orantılıdır.
Bir cismin V1 ve V2 hızları ile aldığı yollar eşit ise bu
cismin ortalama hızını aşağıdaki formül ile buluruz:
Bir trenin bir tüneli geçmesi, trenin ön kısmının tünele
girip arka kısmının tünelden çıktığı ana kadar geçen süredeki hareketini
belirtir. Trenin boyu x metre, tünelin boyu da y metre ise bu tren tüneli
geçtiğinde toplam x+y metre yol almış olur.
Yüzde Problemleri
Yüzde Problemleri konusunun da kesirlerle ilişkisi
yadsınamaz çünkü yüzde ifadesi, paydası 100 olan kesirler için
kullanılır ve % sembolü ile gösterilmektedir. Bu sembol, yüzde kelimesinin
ingilizce karşılığı olan “percent” kelimesinden gelmekteymiş ve önceleri “p
100”, “per” gibi kelimelerle kısaltılarak gösterilse de zaman içinde bu
kısaltmalar da el yazılarında % işaretine evrilmiş.
Kar Zarar Problemleri
Kar Zarar Problemlerini çözerken de bu maddeleri
hatırlamanda fayda var, ayrıca bu konunun temel bilgileri dolayısıyla
oran-orantı kurma yeterliliğini isteyen sorularla çoğunlukla
karşılaşacaksındır. Bu yazımızda, seni çözüme kolaylıkla götürecek birkaç
detayı paylaşacağım.
İpuçları
Kâr = Satış Fiyatı – Maliyet Fiyatı
Zarar = Maliyet Fiyatı – Satış Fiyatı
Kâr Yüzdesi = ( Kâr / Maliyet Fiyatı ).100
Bazı sorularda sonuca daha kolay ulaşmak için ürünün alış
fiyatına 100a diyebilirsin.
Kümeler
Kitaplarda Kümeler, “İyi
tanımlanmış nesne topluluğu” diye geçer. Peki iyi tanımlanmış ne demek?
İyi tanımlanmış demek nesnel, yani kişiden kişiye değişmeyen, öznel
olmayan demek. Mesela “Güzel şehirler” ifadesi bir küme belirtmez. Güzel
şehir deyince herkesin aklına farklı farklı şehirler gelir. Yani öznel bir ifade
olduğu için küme belirtmez. Fakat, “Haftanın günleri” ifadesi küme belirtir.
Çünkü herkes için aynı ve 7 tanedir. (7 elemanlı bir kümedir)
·
Mesela 8 ∉ A dır.
(8 elemanı değildir A’nın)
·
4 ∈ A dır (4 elemanı A’dır)
·
s(A)=4’tür (2 tane 3 rakamı olduğundan bir
tanesini alırız. İkisi birden alınmaz!) s(A) A’nın eleman sayısı
demektir.
Kümeler Gösteriliş Şekilleri
1.Liste yöntemi { }
X= {a,b,{a,b},{z,y}} olsun. Gelin bu kümeyi inceleyelim:
s(X)=4’tür. ({a,b} bir eleman olarak sayılır. {z,y} de
bir eleman olarak sayılır.)
z ∉ X çünkü z diye
bir elemanımız yok!
2.Venn Şeması Yöntemi
Evet resmimizi biraz inceleyelim. Görüldüğü gibi bir A
kümesi var ve A kümesinin elemanları (1,2,3,4,5)’den oluşuyor. Venn şemasında
kümemizin elemanlarını kapalı bir eğri içerisine yazıyoruz. Bu kadar
basit!
3.Ortak Özellik Yöntemi
Kümelerin elemanları ortak bir özelliğe sahipse, kümenin bu
ortak özellik yardımıyla ifade edilmesine ortak özellik yöntemi denir.
Mesela; A={ x ∣ x<5, x ∈ Z+
(Pozitif tam sayılar) inceleyelim.
Burada söylenen ve istenen şey şudur. X pozitif tam
sayılarımızdan olmak şartıyla x sayımız5’ten küçük olmalı. Sence hangi
elemanlar bunu sağlıyor? Bunun cevabını sana bırakıyorum ama s(A)=4 yani
A’nın eleman sayısının da 4 olduğu ipucunu vereyim.
Önemli Kavramlar
Eşit Küme: Aynı elemanlardan oluşan kümelere eşit
kümeler denir. Eşit küme sembolümüz = işaretidir. Mesela;
X={A,C,B} ve Y={B,C,A} gibi iki kümemiz olsun. Bu kümeler eşit
kümelerdir. Çünkü elemanları aynıdır. X=Y olarak gösterilir.
Denk Küme: Eleman sayıları eşit olan kümelere denk
kümeler denir ≡ ile gösterilir. Mesela; A={1,3,5}
B={2,4,6} olarak iki adet kümemiz olsun. Görüldüğü gibi elemanlar farklı,
eleman sayıları aynı. s(A)=s(B)=3’tür. A≡B olarak gösterilir.
Boş Küme: Hiç elemanı olmayan kümeye boş küme denir.
Örnek vermek gerekirse,A:{ilk harfi X olan Türkiye’de bulunan şehirler} gibi
bir kümemiz olsun. Böyle bir şehir olmadığı için A kümesi boş kümedir.
A=Ø ya da A={ } ile gösterilir.
Not: {Ø} ve {0} boş küme DEĞİLLER!
Alt Küme: Örnekle açıklamaya çalışayım.
A: {10’a kadar olan çift sayılar} yani A={0,2,4,6,8}
B:{6’ya kadar olan çift sayılar} yani B={0,2,4}
B’deki her eleman A’da da var. B’ye A’nın alt kümesi
denir. B ⊂ A ile gösterilir. (B alt kümesidir
A’nın)
Alt küme sayısı bulma: 2n
Özalt Küme: Bir kümenin kendisi hariç tüm alt
kümelerine o kümenin özalt kümesi denir.
Alt küme ve Özalt küme ile ilgili bazı özellikler:
Her küme kendisinin alt kümesidir A ⊂ A
Boş küme her kümenin alt kümesidir Ø ⊂ A
(A ⊂ B ve B ⊂ A) ancak ve ancak A=B
(A ⊂ B ve B⊂ C) ise, A ⊂ C dir.
n elemanlı bir kümenin alt kümelerinin sayısı 2n ve
özalt kümelerinin sayısı 2n -1’dir.
Küme Problemleri
Küme Problemleri Örnekleri
Problem 1:
Futbol ve tenis oyunlarından en az birini oynayanların
oluşturduğu 30 kişilik grupta, 15 kişi futbol 22 kişi tenis oynadığına
göre, kaç kişi her iki oyunu da oynamaktadır?
Bu soruyu çözmek için Venn Diyagramından
faydalanacağız. 19. yy. İngiliz mantıkçısı John Venn’in bulduğu bu teknik
iki ya da daha fazla kümeler arasındaki ilişkiyi birbirleriyle kesişen
dairelerle geometrik olarak göstermemizi sağlar.
Soldaki dairemiz Futbol oynayanları temsil etsin, sağdaki
daire ise Tenis oynayanları temsil etsin. Bizden istenen kaç kişinin her iki
oyunu da oynamakta olduğu, yani dairelerin kesişimidir. Bu bölgeyi taralı alan
ile gösterdik. Bu kısma B diyelim. Futbol oynayan fakat tenis oynamayanların
sayısı A olsun. Tenis oynayan fakat futbol oynamayanlar da C olarak
yazılsın.
A+B=15 (Toplam futbol oynayan sayısı)
B+C=22 (Toplam tenis oynayan sayısı)
Yani, bu durumda A+B+B+C=15+22 olur. Bu
da A+2B+C=37 demektir. Soruda bize grubun 30 kişilik olduğunu
söylemişti. A+B+C=30 ifadesini bu cümleden kurarız.
A+2B+C’den A+B+C çıktığında sadece B kalır, değil mi? O
halde 37-30’dan B’nin 7 olduğunu buluruz. Dairelerin kesişiminde yani her iki
oyunu da oynayanlar kümesinde 7 kişi vardır.
Kartezyen Çarpım
Kartezyen Çarpım
konusu altında yer alan kazanımlar aşağıdaki gibidir, bu konuya çalışırken
aklının bir köşesinde olmasında fayda var:
İki kümenin kartezyen
çarpımıyla ilgili işlemler yapar.
Sıralı ikili ve
sıralı ikililerin eşitliği örneklerle açıklanır.
Kartezyen çarpımın
eleman sayısı buldurulur.
Sadece sonlu sayıda
elemanı olan kümelerin kartezyen çarpımlarının grafik çizimi yapılır.
Kartezyen Çarpım Nedir?
A ve B kümeleri verildiğinde, birinci bileşeni A kümesinden
ve ikinci bileşeni B kümesinden alınarak oluşturulmuş tüm sıralı
ikililerin oluşturduğu kümeye A kartezyen B kümesi denir, yapılan bu
işleme de A ile B’nin kartezyen çarpımı denir ve AxB ile
gösterilir.
1. bileşenimizin A kümesinden, 2. bileşenimizin B kümesinden
olmasına dikkat edelim, eğer 1. bileşeni B kümesinden ve 2. bileşeni A
kümesinden alsaydık bu işlemi BxA olarak gösterecektik.
Örnek: A = {1, 2} ve B = {3,
4, 5} kümeleri için A×B ve B×A kümelerini yazınız.
Çözüm: Listeleme yöntemiyle istenen kümeleri
gösterelim. Tüm ikilileri yazacağız, bu kadar basit! Daha rahat ayırt
edebilmen için her bir sayıyı farklı renklerle yazdım.
A×B = {(1, 3), (1, 4), (1, 5), (2, 3), (2,
4), (2, 5)}
B×A = {(3, 1), (4, 1), (5, 1), (3, 2),
(4, 2), (5, 2)}
Önemli İpuçları:
İki sıralı ikili birbirine eşit ise bu sıralı ikililerin
aynı sıradaki bileşenleri eşittir. Yani:
(a,b) = (c,d) ise a =c ve b = d olmak zorundadır.
s(AxB) = s(BxA) = s(A).s(B)
A×(B∪C) = (A×B)∪(A×C)
A×(B∩C) = (A×B)∩(A×C)
A×(B – C) = (A×B) – (A×C)
A×A =A2, A×A×A =A3, …
A(x,y) ϵ R2 ise bu noktanın birinci
bileşenine noktanın apsisi, ikinci bileşenine ise noktanın
ordinatı denir. Oluşan (x,y) ikilisine A’nın koordinatları denir.
Kümelerin kartezyen çarpımlarının grafik çizimi yapılırken 1. bileşenler x koordinatına
çizilir. (apsis) , 2. bileşenler ise y koordinatına çizilir.
(ordinat)
Fonksiyonlar
Fonksiyonlar Nedir?
Fonksiyon en basit haliyle eşleme demektir. İki
farklı boş olmayan kümedeki elemanları birbiriyle çift, eş yapmaya fonksiyon
deriz. Yalnız iki küme arasındaki her eşlemeler bütününe fonksiyon
demiyoruz! Belirli eşlemelerin fonksiyon olabilmesi için
bazı kurallarımız var:
İlk öncelikle elimizde bir A kümesi olsun ve biz A
kümesinden B kümesine bir eşleme yapalım. Elimizdeki A kümesi bizim tanım
kümemiz olacak, B kümesi ise değer kümemiz. A kümesindeki her
eleman B kümesindeki elemanlara en az ve en çok bir kere
eşleniyorsa buna fonksiyon diyoruz! Yani kısacası tanım kümesindeki her
elemanın yalnız ve yalnız bir eşi olmalı!
Diğer kuralları daha iyi anlaman için önce aşağıdaki görseli
dikkatli incelemen gerekiyor:
Görselde dikkatini çekmesi gereken 4 şey vardı:
Gördüğün üzere A kümesindeki tüm elemanların yalnız ve
yalnız bir eşi var ama B kümesindeki tüm elemanların eşi olmak zorunda değil
!!! B kümesindeki “y” ve “k” elemanlarının eşi yok.
A kümesindeki “s” ve “d” elemanlarının eşi aynı: B
kümesindeki “g” elemanı. Tanım kümesindeki bazı elamanların B kümesindeki
eşleri aynı olabilir, sıkıntı yok!
Görselde A kümesinden B kümesine giden bir fonksiyon yazdık
ve bu fonksiyonu
f: A 🡪 B
veya f(x) = y , ∀x ∈ A ve y ∈ B şeklinde
gösterdik. Fonksiyonlar genellikle f, g, h ve k harfleri ile gösterilir.
Yukarıda A’ dan B’ ye tanımlanmış olan f fonksiyonundaki
eşlemeler:
f = {(s, g), (d, g), (e, j), (f, h)} biçiminde
gösterilir, ilk önce tanım kümesindeki eş sonra ise görüntü kümesindeki eş
yazılır.
4. B kümesindeki elemanlardan A’da eşi olanlar görüntü
kümesini oluşturur. Yani g, j, ve h elemanlarının oluşturduğu kümeye
görüntü kümesi denir.
Fonksiyonlar Formülleri
Temeli sağlam attığımıza inanarak şimdi seninle ezberlenecek
ama mantığı bakınca hemen anlaşılan bir formül vermek istiyoruz:
A kümesini eleman sayısına m diyelim, B kümesininkine de
n.
s(A) = m ve s(B) = n olmak üzere,
A’dan B’ye nxm tane fonksiyon tanımlanabilir.
Fonksiyonlar konusu sorularda kurallara bağlı eşlemeler
olarak gelir. Mesela:
f(x) = 2x+5 ise f(2) kaçtır?”
gibi sorular görebilirsin. Bu ifade aslında şu demek: A
kümesindeki her elemanı kendisinin 2 katının 5 fazlası ile eşle. Yani f(2) =
2.2 + 5 = 9 eder. Soruda bizden f (x= 2) istediği için kuraldaki x
gördüğümüz her yere 2 yazdığımızı fark etmen gerekiyor.
Fonksiyon Türleri
Fonksiyonlarla ilgili bilmen gereken diğer kritik nokta
birden fazla fonksiyon tipi olduğu ve sorularda karşına bunların sıklıkla
geleceği! Hazırsan fonksiyon türlerini anlatmaya başlayalım.
Bire Bir Fonksiyon
Bir fonksiyonda tanım kümesindeki elemanların
görüntüleri de birbirinden farklıysa buna bire bir fonksiyon deriz.
Örten Fonksiyon
Görüntü kümesiyle değer kümesinin aynı olduğu fonksiyonlara
örten fonksiyon deniyor, yani B kümemizde eşi olmayan eleman olmaması
gerekiyor!
Hem A kümesindeki her elamanın B de özel bir eşi var, hem de
B kümesindeki her eleman A kümesinde bir eşe sahip bu yüzden fonksiyonumuz hem
bire bir hem de örtendir.
İçine Fonksiyon
Değer kümesinde, yani B kümesinde, eşi olmayan eleman varsa
bunu içine fonksiyon deriz.
Sabit Fonksiyon
Birim fonksiyonla birlikte hatırlaması en kolay olan
fonksiyon sabit fonksiyondur. Basit olmasına rağmen test kitapları bol bol bu
türün kullanıldığı sorular sorar! Sabit fonksiyonda A kümesindeki her bir
eleman B kümesindeki tek bir elemana eştir. Sabit fonksiyon:
∀x ∈ A ve c ∈ B
için, f : A → B f(x) = c şeklinde tanımlanır. Buradaki “c” değeri sabit
değeri ifade eder.
Birim Fonksiyon
Tanım kümesindeki her eleman B kümesinde kendisiyle
eşlenirse buna birim fonksiyon deriz I ile gösteririz.
Çift ve Tek Fonksiyon
Çift fonksiyonlar f(x)’in f(-x)’e eşit olduğu
fonksiyonlardır. Mesela f(2)’nin f(-2)’ye eşit olması gibi. Eğer f(x) -f(x)’e
eşitse bu durumda da tek fonksiyon deriz.
Ters Fonksiyon
Fonksiyonlar konusunun çoğunu bitirdik ve hatta zor
denebilecek kısmına geldik: Ters Fonksiyonlar. Ama zor diye kaçmak yok, konuyu
bitirmek üzereyiz!
Elimizde yukarıda bahsettiğimiz gibi birebir ve örten bir
fonksiyon olması gerekiyor: şayet öyle bir fonksiyonumuz var ve f: A 🡪 B’ye tanımlanmışsa:
Tanım kümesini B, değer kümesini A olarak ters çevirerek
ters fonksiyon elde edebiliriz.
Fonksiyonun tersi f-1: B → A, f-1(y) =
x şeklinde gösterilir.
Bileşke Fonksiyon
İki veya daha fazla fonksiyonu birleştirerek tek fonksiyon
yapmaya bileşke fonksiyon denir.
Modüler Aritmetik
Modüler Aritmetik – Tekrar Eden Problemler
Günlük hayatta bazı olaylar belli zaman aralıklarında tekrar
etmektedir. Örneğin, haftanın günleri her 7 günde bir tekrar eder ve hatta
günlük yaşamımız da kendi zihnimizdeki bileşik zaman sisteminde belirli bir
hormonel döngü içinde tekrarlanmaktadır.
Polinom
Polinom Hakkında Genel Bilgiler ve Formüller
n bir doğal sayı, a0, a1, a2, a3….a n gerçek
sayılar olmak üzere
P(x)=a0+a1x+a2x2+a3x3+….+anxn
şeklindeki ifadelere gerçek katsayılı ve bir değişkenli
polinom denir. Polinomun sözlük anlamı da “çok terimli” demektir.
a0, a1, a2, a3….a n polinomun katsayılarıdır.
Kat sayılar toplamı için bir polinomda x yerine 1
konulur.
a0, a1x, a2x2, a3x3….anxn polinomun terimleridir.
x’in en büyük kuvveti olan doğal sayıya P(x)
polinomunun derecesi denir.
x’in en büyük kuvveti olan doğal sayıya P(x)
polinomunun derecesi denir.
a0 polinomun sabit sayısıdır.
Sabit terim için bir polinomda x yerine 0 konulur.
“Aşağıdakilerden hangisi polinomdur/polinom değildir?”
sorularında polinom tanımı dikkate alınmalıdır.
P(x)=2x2+3√x +4 (√x=x1/2 ve 1/2 doğal
sayı değildir. Yani P(x) polinom değildir.)❌
Q(x)=3x3+3/x+7 (3/x=3x-1 -1 doğal
sayı olmadığı için polinom değildir.) ❌
K(x)= x2-2x-5 (Üs doğal sayı, katsayı reel
sayı yani ifade polinomdur.)✔
x değişkeni bulundurmayan, c bir gerçek sayı olmak üzere
P(x)=c polinomuna sabit polinom denir.
Örnek: P(x)=9, P(x)=163, P(x)=64…
Sıfır polinomu sabit polinomun özel halidir. P(x)=0
polinomuna sıfır polinomu denir.
Sabit polinomun derecesi sıfırdır.
Sıfır polinomunun derecesi belirsizdir.
Tek dereceli terimlerin katsayılar toplamı aşağıdaki
formülle bulunur:
P(1) yazdığımız zaman hem tek hem çift dereceli terimlerin
katsayıları toplamını buluruz. P(-1) yazdığımız zaman ise çift dereceli
terimlerin katsayılarını ve tek dereceli terimlerin eksi ile çarpılmış
katsayıları toplamı bulunur. Bu nedenle P(1)-P(-1) yaptığımız zaman tek
dereceli terimlerin katsayılarını iki kez toplamış oluyoruz. İşlemin sonunda bu
farkı ikiye bölerek tek dereceli terimlerin katsayıları toplamına ulaşırız. İlk
başta formül gibi görünse de nereden geldiğini anladığımız zaman kolaylıkla
bulabileceğimiz bir işlemdir.
Çift dereceli terimlerin katsayıları toplamı aşağıdaki
formülle bulunur:
Bu işlemi de eğer unutursan yukarıda yaptığımız gibi
düşünerek kolaylıkla çıkarabilirsin.
Polinom Dereceleri ile İlgili İşlemler
Polinomlar konusunda çalışmazsan zorlanabileceğin bir
başlığa geldik. Polinomlarda işlem yaparken zorlanırsan Üslü Sayılar yazımı
okumanı öneririm. Çünkü polinomlarda işlem yaparken üslü sayılar bilgilerimizi
kullanıyoruz.
der[P(x)]=m, der[Q(x)]=n, m, n ve a, b, k birer gerçek sayı
olmak üzere,
der[P(ax+b)]=m
der[P(x).Q(x)]=m+n
der[P(x)]k=m.k
der[P(x)+Q(x)]=m der[P(x)-Q(x)]=m
der[P k(x)]=m.k
P(x) polinomunun (x-a) bölümünden kalan:
P(x) polinomunda x-a bölümünden elde edilen kalan, P(x)
polinomunda x yerine a yazılarak bulunan P(a) değeridir.
NOT: Polinomlarda bölme işlemi yapmadan kalanı bulmak için
böleni sıfır yapan kökü polinomda yerine yazmalıyız.
P(x) polinomunun (ax2+bx+c) bölümünden kalan:
Genellikle sorularda hesaplamanın kolay olması için böleni
çarpanlarına ayrılabilecek bir ifade verecektir. Böleni çarpanlarına ayırdıktan
sonra yine x-a’daki gibi sıfıra eşitleyerek x yerine yazılır ve kalan olacak
ax+b ye eşitlenir. İkinci dereceden bir ifadeye böldüğümüz için kalan birinci
dereceden olabilir bu nedenle kalanı ax+b olarak alabiliriz.
İkinci Dereceden Denklemler
Öncelikle, 2. dereceden bir bilinmeyenli bir denklem derken
kast ettiğimiz şeyi açıklamak ile başlayalım. Yukarıda
bahsettiğimiz x bilmediğimiz ama bulmak istediğimiz şeyi ifade
ediyor. Dikkat edilmesi gereken şey bulmak istediğimiz şey sadece x ile ifade edilmek
zorunda değil y, t, z vb. birçok sembol ile ifade edilebilir! Kısacası soruları
çözerken amacımız x’in ne olduğunu veya neler olabileceğini bulmak.
Sen de yukarıda verdiğimiz örnekte sadece bir bilinmeyenli
bir denklem kullandığımızı artık fark etmişsindir. Şimdi
de derece derken ne demek istediğimizden bahsedecek olursak; bir
denklemin derecesi o denklemdeki bilinmeyenin aldığı en büyük üste göre
belirlenir. Örneğimizdeki 2x2-2x+1=0 ifadesinde x’in aldığı en büyük
üst 2 olduğu için, denklemimiz 2. dereceden bir denklemdir.
2.dereceden bir bilinmeyenli denklemlerin genel görüntüsü
ise şu şekildedir:
ax2 + bx +c
2.dereceden bir bilinmeyenli denklemleri çözmek için birçok
yöntem bulunuyor, biz ilk önce tüm soru tiplerinde kullanabileceğiniz diskriminant
yöntemini anlatmak istedik.
Diskriminant Δ (delta) ile gösterilmekle birlikte
formülü şu şekildedir:
ax2 + bx +c=0 denklemin diskriminantı Δ =b2–
4ac ile bulunur.
Göze biraz karışık gözüken bir formül gibi gelse de hemen “b
kare eksi dört a c” diyerek ezberleyebilirsin! Formüldeki a, x2’nin
önündeki sayıyı ifade ederken b ifadesi x’in önündeki sayıyı ve c ifadesi sabit
bir sayıyı temsil eder.
Örnek: 4x2-16x+16 = 0 ifadesinin diskriminantı
Δ = b2 – 4ac
Δ =(16)2– 4.(4)(16)
Δ = 0 olarak bulunur.
Diskrimant İle İlgili Bilmen Gerekenler
Δ > 0 ise
birbirinden farklı iki kök vardır ve bu kökler:
ifadesiyle bulunur. Birbirinden farklı olan iki
kök x1 ve x2 olarak gösterilir.
Δ = 0 ise
birbirine eşit iki kök vardır.
Δ < 0 ise
denklemin reel sayılarda çözümü yoktur. Yani deltayı sıfır bulduk mu bir
şey yapmamıza gerek yok, rahat bir nefes alabiliriz!
Gördüğün gibi formülü ezbere bildikten sonra soruları çözmek
çocuk oyuncağı. Bitirmeden bir formülden daha söz edelim. Köklerini biliyorsak
denklemi kendimiz de yazabiliriz, nasıl mı?
Kökleri x1 ve x2 olan ikinci dereceden
denklem;
x2-(x1+x2)+x1.x2=0 şeklinde yazılır. Buradan işimize
yarayacak iki sonuç çıkıyor. Bu formülleri de bilirsen soru kaçırmazsın!
Faktöriyel Nedir?
n, 1’den büyük bir doğal sayı olmak üzere; 1’den n’ye
kadar olan doğal sayıların çarpımına n’nin faktöriyeli veya kısaca n faktöriyel
denir. (n!) biçiminde gösterilir.
Faktöriyel sorularını çözerken hız kazanman için en azından
yukarıdaki 5 faktöriyeli ezbere bilmeni öneririm. Böylelikle bu örnekler için
teker teker sayıları yazıp çarpma işlemi yapmaya zaman harcamaktan kurtulmuş
olursun.
Olasılık
Kesin Olay, İmkansız Olay, Örnek Uzay kavramları
Olması imkansız olan bir olay varsa, yani olasılığı %0 ise,
buna “imkansız olay” denir. Eğer, bir eylem mutlaka gerçekleşecek
ise, yani olasılığı %100 ise, buna da “kesin olay” denir.
Bir olay sonucunda da elde edilebilecek bütün sonuçları
eleman kabul eden kümeye örnek uzay denir. E ile
gösterilir. Bunu tüm ihtimallerin eleman olarak yazıldığı bir küme
şeklinde düşünebilirsin.
Ayrık Olay & Bağımsız Olay
Aynı anda gerçekleşme olasılığı olmayan ve kesişimleri boş
küme olan olaylara ayrık olaylar denir, bağımsız olaylar da A ve B
gibi iki olay olması durumunda, B olayının belli olup A olayının gerçekleşme
ihtimalinde herhangi bir etkiye sahip değilse gerçekleşir
Ayrık ve bağımsız olayları birbiriyle karıştırmayalım
sakın! Bu kavramlar genelde sık
karıştırılan kavramlardır, unutmayın ki tanımları iyi bilmek sınavlarda
soruları daha iyi anlamamızı sağlar. 📌
Tanımları kafamızda daha netleştirmek için ayrık, ayrık
olmayan, bağımlı ve bağımsız olaylara örnekler verelim.
Bir madeni paranın atıldığında yazı ve tura gelme olasılığı
-> Ayrık olay
Bir zarın atıldığında tek sayı ve asal sayı gelme olasılığı
-> Ayrık olmayan olaylar
Bir zarın atıldığında asal sayı ve bir madeni paranın tura
gelme olasılığı-> Bağımsız olaylar
Bir torbada 2 yeşil, 1 kırmızı top vardır. Çekilen top geri
atılmamak koşuluyla art arda çekilen 2 topun yeşil renk olması
-> Bağımlı olaylar
Kombinasyon
Kombinasyon tanımı nasıldır?
r ve n bir doğal sayı olsun. r ≤ n olmak üzere; n elemanlı
bir kümenin r elemanlı her alt kümesine, bu n elemanın r’li bir kombinasyonu denir.
C(n,r) şeklinde gösterilir. Bir diğer gösterimi de şu şekildedir:
n tane nesneden r tane nesneyi seçmenin formülü ise
şöyledir:
Diziliş sırası sadece permütasyonda önemliydi ve r
tane nesnenin r! şeklinde sıralandığını bir önceki yazımızda
öğrenmiştik. Dolayısıyla permütasyon sayısını r!’e bölersek
sadece seçme(kombinasyon) sayısını bulmuş oluruz.
Pratik yol: n’den geriye doğru r tane sayıyı çarpıp
r!’e bölebilirsin
Permütasyon
n pozitif tamsayı, r doğal sayı ve r < n olmak üzere, n
elemanlı bir kümenin r elemanlı sıralı r’lilerine o kümenin r’li permütasyonu
denir. Biraz karışık görünebilir, hemen daha anlaşılır hale getirelim: n
tane farklı nesnemiz var. bu n tane nesneden r tanesini aynı
anda seçiyor ve sıralıyoruz, yani sıralı r’li oluşturuyoruz, işte bu
sıralamaya n’in r’li permütasyonu denir. n ve r boşluklarının yerine sayılar
koyup cümleyi okuyunca ifade daha da anlaşılır olacak ✨
Bilmen Gereken Formüller:
n adet nesneyi n! farklı şekilde sıralayabiliriz. n
taneden r tanesini de aynı anda seçmenin ve sıralamanın formülü
aşağıdadır:
Pratik yoldan hesaplamak için n’den başlayan ve birer birer
azalan r tane sayıyı çarpabilirsin.
⭐ Permütasyon varsa nesnelerin
diziliş sırası önemlidir!⭐
Bir önceki tanımımızda n tane farklı nesnemizin
olduğunu belirtmiştik. Bu nesnelerden birbirinin tıpatıp aynısı olanlar varsa
nasıl bir çözüm yolu geliştirmemiz gerekiyor? Bu aynı nesneler aralarında yer
değiştirseler bile fark edemeyiz, dolayısıyla sıralamayı
değiştiremezler. n tane nesneyi sıralarken n! adet farklı diziliş olduğunu
öğrendik. Aynı nesnelerin kendi aralarındaki değişimini 1 olarak saymamız
gerekir çünkü daha önceden belirttiğimiz gibi kendi aralarındaki değişim
sıralamalara bir etki etmeyecektir. Bu aynı değişimlerin sayısının tüm duruma
bölümünü alırsak 1 olarak saymış olacağız.
İstatistik
İstatistik çalışmaları sonucunda elde edilen bilgiler tablo
ya da grafik üzerinde gösterilebilir, böylece bilgileri görsel olarak
görüp daha kolay yorumlayabiliriz. Sorularda da senden grafikleri
yorumlaman istenebilir, bu yazımızda müfredatta yer alan belli başlı istatistik
terimlerinin anlamlarını öğrenecek ve grafik türlerini nasıl yorumlayacağını
inceleyeceksin.
Sürekli ve Süreksiz
Veriler nedir?
Süreklilik kavramı matematikte herhangi iki sayının
ortasında daima üçüncü bir sayının olma durumu olarak ifade edilmektedir.
Sürekli bir aralıkta tüm değerleri alabilen verilere sürekli
veriler denir. Örneğin, kilomuz değişkendir ve herhangi iki sayı
aralığında gösterilebilir. Süreksiz verilerde ise, sayısal bir değerle ifade
edilen bir olay vardır ve bu veri tek bir sayıyla ifade edilebilir. “Şu anda
kaç gazeteye abonesiniz?” sorusunun cevabı tektir ve bunun cevabı
da süreksiz veri olacaktır fakat “Boyunuz ne kadar?” sorusunun cevabı
boy kavramı değişken olabildiği için sürekli veri olarak sınıflandırılır.
Merkezi Eğilim ve
Yayılım Ölçüleri nedir?
Ölçümler toplamının ölçüm sayısına bölünmesi bize “aritmetik ortalama”yı vermektedir.
Dizinin terimleri büyükten küçüğe ya da küçükten büyüğe
doğru sıralandığında baştan ve sondan eşit uzaklıktaki sayıya medyan ( ortanca ) denir.
Bir dizide en çok tekrarlanan sayıya mod (tepe değeri) denir. Veri
grubunda her değer farklı ise mod bulunmaz.
Veri grubundaki en büyük ve en küçük değer
arasındaki farka açıklık denir.
Standart sapma dizideki her bir değerin aritmetik ortalamaya
yakınlığını gösterir. Standart sapmanın küçük olması aritmetik ortalamadan
sapmaların az olduğunu ve riskin az olduğunu, standart sapmanın büyük olması
ise aritmetik ortalamadan sapmaların çok olduğunu ve riskin de fazla olduğunu
gösterir.
0 Yorumlar
Yorumlarınız için teşekkürler.
Emoji